sobota, 13 lutego 2016

Rozwój firmy a styl zarządzania

Poznając wiele bardzo ciekawych firm zastanawiam się jakie mechanizmy powodują, że część z nich prężnie się rozwija, a niektóre nie mogą przejść do następnego poziomu rozwoju. Analizując sytuację w kilku poznanych organizacjach daje się zauważyć kilka najbardziej istotnych aspektów zarządzania, które w znaczący sposób wpływają na uzyskiwany przez organizację efekt. Elementy, na których się skupię w trakcie omawiania tego przypadku to:

- styl zarządzania stosowany przez zarząd,
- sposób przydzielenia zadań do właściwych osób,
- sposób zdefiniowania struktury organizacyjnej,
- stosunek do rozwoju i zmian całego zespołu,
- atmosfera w organizacji, relacje pomiędzy jej 

Czynników wpływających na końcowy efekt można wymieniać wiele, ale moje doświadczenie mówi, że najbardziej kluczowym elementem jest postawa właściciela / zarządu, jego styl zarządzania, wartości jakie wyznaje w obszarze budowania relacji z otoczeniem.

Chciałabym podzielić się jednym z moich doświadczeń. Na potrzeby analizy omówię jedną z niewielkich firm z kapitałem zagranicznym z bardzo silnie umocowanym zarządem lokalnym i średnim zatrudnieniem. Krótka charakterystyka organizacji:

bardzo ciekawe procesy produkcyjne,
kilkanaście maszyn o różnym profilu,
niewielka hala produkcyjna,
bardzo zaangażowany zespół,
płaska struktura organizacyjna,

Wszystko na wejściu wygląda dobrze, ale po dokładniejszym przyjrzeniu się organizacji dokładniej widać, że coś w niej nie działa…
W bardzo krótkim czasie daje się zlokalizować najczęściej występujące symptomy blokujące dalszy rozwój

bardzo duża rotacja zwłaszcza na stanowiskach kierowniczych,
mała samodzielność decyzyjna poszczególnych członków zespołu,
bardzo niskie wzrosty sprzedażowe,
fatalne opinie na forach….

Jakie macie doświadczenia…jaka strategia będzie najbardziej dopasowana do organizacji o dużym poziomie niestabilności…od czego najsprawniej zacząć analizę sytuacji….

Liczę na Wasze wpisy, a ja wkrótce rozpracuję krok po kroku główne elementy wpływające na aktualny stan analizowanej organizacji J

Mam nadzieję, ze temat Was zaciekawi i wspólnie będziemy mogli wyciągnąć wnioski z najbardziej podstawowych błędów zarządczych…

3 komentarze:

  1. Prawdopodobnie zarząd angażuje się w tzw. mikro-zarządzanie, ale bez powodzenia. Ma jakąś wizję, ale brakuje kompetencji w obszarze realizacji. Poza tym nie potrafi (nie chce?) delegować zadań i dzielić się odpowiedzialnością. Określenie celu (ambitnego, ale wykonalnego), ustalenie akceptowalnego poziomu kosztów i spodziewanych zysków w perspektywie np. 9 miesięcy, a przede wszystkim nie wtrącanie się w realizację - scedowanie odpowiedzialności na menedżera operacyjnego - tak bym postąpił. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za przeczytanie i przesłanie komentarza...najbardziej trafne spostrzeżenie to "wtrącanie się w realizację"... do tego niespójność oczekiwań deklarowanych i egzekwowanych to największe mankamenty omawianego sposobu
      prowadzenia organizacji...

      Usuń
  2. Jak to mówi stare przysłowie "ryba psuje się od głowy". Taki dziwny zarząd. Zapewne nie posiadający właściwie motywującego systemu wynagradzania. Czy zarząd rekrutuje sam kierowników? Co bądź kto jest powodem wysokiej fluktuacji? Brak zaufania, nieumiejętność delegowania i właściwego monitorowania postępów? Jak wygląda kultura organizacyjna tej firmy? Czy jej cele są sprecyzowane, znane i akceptowane przez pracowników?

    OdpowiedzUsuń